Discuri si placute de frana la masina ta

By | 25 martie 2020

Discuri si placute de frana la masina ta. Daca exista ceva la masina ta cu care nu trebuie sa te joci, acela este sistemul de franare. Astazi iti voi explica cum sa identifici o eventuala problema la sistemul de franare si iti voi explica si de ce trebuie sa fii atent la uzura franelor tale, ce riscuri exista si cand este necesar sa le schimbi.

Discuri si placute de frana

Multa lume neglijeaza franele propriei masini, bazandu-se pe reviziile periodice. Insa nu ar fi rau sa stim cateva detalii despre franele noastre, nu doar CUM FUNCTIONEAZA ci si cand trebuie sa le schimbam si ce pericole sunt daca ezitam sa le schimbam, cand sunt uzate.


Un disc invechit si ruginit pe interior

Este bine sa stim ca, din pacate, franele se uzeaza ceva mai repede decat este prevazut de producator. Si asta se intampla din cauza traficului haotic ce suprasolicita franele, dar si din cauza gropilor pe care le abordam cu frana pusa, sau din pricina fenomenului de ovalizare.

Mai mult, sunt destui care nu stiu ca placutele de frana se schimba mai des ca discurile. Mai precis, la doua-trei schimburi de placute, se schimba si discurile. Placutele de frana se schimba de obicei intre 15.000 si 25.000 de kilometri, iar discurile cam la 40.000-50.000 de kilometri – in general, la mersul destul de agresiv din Bucuresti.

Multi “cunoscatori” iti vor spune ca unele discuri vor rezista si 100.000 de kilometri, sau ca trebuie sa le schimbi doar cand ajung la jumatate din grosimea initiala. Insa trebuie sa stim cu totii, ca uzura unor discuri nu se rezuma doar la subtierea lor.

Cum recunosti un disc uzat?

In primul rand, cand schimbi un disc, trebuie sa-i schimbi si perechea de pe aceeasi punte. Un disc uzat, la prima vedere, este usor de recunoscut punand degetul pe suprafata de frecare, spre margini, si vazand daca are o “buza”. Daca exista o diferenta de nivel mai mare de 2 mm, acel disc trebuie inlocuit.

Un disc uzat mai poate fi si stricat de catre placutele de frana. Daca montam placute de frana proaste, aceste se vor uza aiurea, neuniform, iar discul va prezenta niste santuri. Acestea pot fi usor identificate cu degetul, sau cu ochiul liber, cercetand suprafata lucioasa de frecare.

O alta situatie este atunci cand un disc este ovalizat. Adica la franare, se simte o vibratie in pedala. Asta inseamna ca, fie din cauza franarii apasate in timp ce roata loveste o bordura, sau groapa, fie din cauza ca franezi brusc, violent, pana cand se incing discurile, si intri intr-o balta, discul nu mai e perfect rotund sau perpendicular pe ax. De la diferenta de temperatura brusca, metalul se va deforma.

Cea mai rara situatie, dar cea mai periculoasa, este atunci cand avem discuri vechi. Metalul a lucrat, chiar daca nu a fost pus la munca grea si folosit in situatii critice, dar de la diferentele de temperatura si de la vechime, va incepe sa prezinte crapaturi mici. Iar orice crapatura mica, se va transforma intr-una mare, care va duce in final la spargerea discului.

Asadar, o imagine globala a unor discuri uzate se poate face urmarind rugina, gradul de uzura a suprafetei de frecare, santurile facute de placute, ovalizare si crapaturile.

Placutele de frana uzate

Gradul de uzura al placutelor se vede la fel de usor ca cel al discurilor. Daca ai jante de aliaj, poti sa vezi usor, fara sa dai roata jos. Daca insa ai jante de tabla, trebuie sa ai acces la etrier, asadar ori o urci pe o rampa, ori dai o roata jos ca sa vezi in ce stare sunt placutele tale.

Placutele de frana nu trebuie sa ajunga niciodata la o uzura mai mare a materialului de frecare de 3 mm. Adica daca o placuta are “carne” de 3 mm sau mai putin, este imediat nevoie sa fie schimbata.

Placutele de frana se schimba in set, adica toate placutele de pe aceeasi punte, niciodata doar la o singura roata.

Chiar daca la o roata, ambele placute au cate 3 mm de material de frecare, ferodo cum se numeste popular, destul cat sa mai dureze teoretic cativa ani, problema este alta. Materialul de frictiune este montat pe placuta de otel care se monteaza in etrier cu 4-6 nituri, care ajung la 2-3 mm in materialul acesta. Si daca placuta se uzeaza, acele nituri vor intra in contact cu discul de franare. Si asta duce la santurile de mai sus de care ziceam, care vor strica discurile.

Ce trebuie sa retinem

Daca schimbam placutele de frana la timp, discurile ne vor tine 2-3 schimburi de placute. Daca insa nu avem grija si placutele vor strica discul, trebuie sa le schimbam impreuna.

Nu trebuie sa montam niciodata placute noi pe un disc cu santuri, sau uzat. Pentru ca santurile vor fi luate si de placutele noi, iar frecarea nu se va face uniform.

Nu trebuie sa montam niciodata discuri noi si sa pastram placutele de frana vechi. Pentru ca le vom strica imediat, placutele de frana deformand discul.

Automat, cand punem discuri noi la masina, trebuie sa punem si placute noi.

Nu trebuie sa ne bazam in totalitate pe senzorii de uzura. Pentru ca acestia pot sa dea si rateuri si nu functioneaza mereu. O apreciere a uzurii vizuale este mereu cea mai buna varianta.

Rectificarea discurilor de frana este o varianta?

NU. Mai demult, o varianta mai “de buget” pentru a avea discuri noi era rectificarea celor vechi. Adica daca discul era ovalizat sau uzat, se baga la strung si uniformizat. Insa in acest caz, nu se rezolva problema uzurii si nici cea a eventualelor crapaturi. Sa rectifici doua discuri, te costa in jur de 100 de lei. Dar te vor tine foarte putin si nu merita sa iti pui viata in pericol. Mai bine strangi ceva bani si iei unele noi, pentru ca siguranta ta nu are pret.

Masini precum Loganul sau multe altele care au pe puntea spate frane cu tamburi si saboti, sunt ceva mai economice. Si asta pentru ca tamburii si sabotii dureaza mult mai mult in timp. Adica la o masina poti sa schimbi discurile fata chiar si de 2-3 ori, inainte ca sa schimbi sabotii de pe spate. Insa si acestia trebuie verificati periodic, pentru ca se pot bloca si se uzeaza mult mai repede.

Concluzii finale

Nu ezitati sa va verificati franele. Multe accidente se intampla din cauza ca sistemul de franare nu functioneaza cum trebuie sau ca o piesa cedeaza. Cand verificati discurile si placutele, aruncati un ochi si la furtunele de frana, sa nu fie imbatranite.

Daca o parte a sistemului de franare cedeaza, risti sa faci accident. Sau mai rau. O placuta uzata te va lasa atunci cand ai nevoie mai mare de frana. Un disc uzat poate sa se sparga, ducand la consecinte mai grave. Un disc uzat peste masura nu va mai absorbi caldura rezultata de la frecarea cu placuta si nu vei mai avea frana foarte eficienta. Un sistem de franare prost nu-ti poate aduce decat probleme.

Ca sa ai frane noi pe masina nu te costa o avere un set de discuri si placute de frana, insa vor fi cea mai buna investitie pe care o poti face pentru masina ta. De ce mint? Nu te mint stai calm ca o faci pentru masina ta, o faci pentru tine si pentru cei dragi care merg alaturi de tine in masina cu tine. Sistemul de franare sanatos te aduce acasa la cei dragi in siguranta.

Tu cand ai schimbat/verificat ultima data daca ai discuri si placute de frana bune la masina ta?

0 0 Voturi
Evaluare Articol
Dacă ți-a plăcut distribuie mai departe și la prieteni tăi!
Abonare
Notifică despre
guest
0 Comentarii
Păreri în linie
Vezi toate comentariile